السورية للمحمول
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
السورية للمحمول

عالم متكامل لحلول المحمول

الرئيسيةالرئيسية  المنشوراتالمنشورات  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dream_cs4
عضو جديد
عضو جديد
dream_cs4

مستوى التقييم : 10

نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Empty
مُساهمةموضوع: نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟   نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Emptyالسبت يونيو 26, 2010 9:28 pm

جرب كدا تعيش لو فتره اسبوع بدون كمبيوتر او نت وشوف الفرق
هتقولى ازاى مقدرش معرفش اعيش من غيره تعالى على نفسك شويه معنديش حاجه تانى اعملها هقولك طيب تعالى على نفسك اسبوع اتفرج على التليفزيون بس ابعد عن قنوات الفديو كليب وغيرهااااا ارجع لحياتك قبل ما يكون الجهاز عندك وافتكر كنت بتعمل ايه اكيد هتلاقى حاجه ممكن تشغلك عنه

مش عارف ابعد اعمل ايه
بص يا سيدى فيه شويه حاجت صغيره لو اتعودت عليهم وعملتهم هساعدوك على انك تقعد على الجهاز بدون ما تفكر فى كدا
1 – خلفيه اسلاميه حلوه ولو الشيطان فكر يخليك تشيلها قول لنفسك انا بعمل كدا ليه وافكتر ان ربنا شيفك وانتا بتعمل كدا بتغير الخلفيه علشان مش قادر تستحمل تشوفها قدامك لو فكرت انك تفتح مواقع كدا ولا كدا

2 – ممكن تخلى الكمبيوتر بتاعك بدل ما بيفتح بصوت الويندوز لا يبقى بسم الله الرحمن الرحيم او ايه قرانيه

3 – ممكن تخلى الماوس بتاعك بدل ما شكله كدا عادى ممكن تخليه على شكل التسابيح او الاذكار

4 – ممكن تنزل برنامج اذكارى ودا بيشتغل على الجهاز ومبيعطلكش عن اى حاجه

انا هنزل كل حاجه من الحاجات دى وطرق شرح تنزيلها على الجهاز علشان محدش يقول مبعرفش ولا شطانه يقوله يا سيدى انتا لسه هتدور على كل دا هنزلهم ف ملف واحد وطرق شرح تنصيبهم على الجهاز كمان

الخطوه اللى جايه بقى مهمه اوى وبدئت تنتشر مش بعيد تكون الناس كلها عرفاها
الوباء اللى بيزود الذنوب ومش يشيلك ذنوبك انتا بس لقى وتشيل ذنوب الاف من اللى انتا بتتكلم معاهم وسبب اساسى ف ادمان النت والمواقع الابحايه

الدردشه موصيبه الدرشه وكلنا عارفين ليه موصيبه هتقولى لا دى عادى طب بص يا سيدى
وانتا قاعد بتدردش ممكن تقولى انا بدخل اتكلم باحترام وكدا هقولك المشكله مش ف كدا
ممكن وانتا بتدردش تلاقى اسم مش كويس شيطانك يقولك هوه ولا هيه داخله بالاسم دا ليه يثير فضولك تقول لما اشوف صحبتنا ولا صحبنا دا حكايه ايه
وتدخل وتتكلم والكلام يجيب بعضه انتى بتحبى (....) اه وانا بحبه عندك افلام عندى تبدلى واللى اشوفك كاميرا وابعتلك او اسمع صوتك مايك طيب ميلك ويلى اتخرب البيت
انسى ايميلك القديم والبشر اللى بتأخرك وقول لنفسك انا مين من دول بيفيدنى وادى وشى لو لقيت واحد بس ممكن يكون بيفيدك
اعملك ايميل جديد لو مرتبط بشغل ولا حاجه وخلى اسمه حاجه كويسه فيها موعظه او اسمك

ونسينا جاحات مهمه اوى

الصلاه والصوم وزياره المقابر
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى * قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا * قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنسَى))[طه:124-126]، يقول: هل هذه الآية على كل شخص يغفل عن ذكر الله؟

دول بقى اهم حاجه والله
واتقل حاجه على كل واحد مدمن المواقع دى بس فكره شويه كدا واحسبها
لو انا بصلى الوقت بوقته هشغل بالى بحاجه زى دى
هتقولى يا عم انا على طول عايز اشوف كدا جرب تصوم والصيام بيهذب النفس
طب وليه زياره المقابر كل ما تروح هناك تفكتر انك ممكن ف اى لحظه وانتا بتعمل كدا تكون اخر لحظه وشوف بقى اخرتك هتبقى ازاى ومتنساش يبعث المراء على ما هوه عليه

فيه شويه حاجات تانى صغيره بلاش النت من بعد الساعه 12 بالليل

ومش لازم علشان مفيش حاجه اعملها يبقى مفيش غير الكمبيوتر غير

اه وياريت بلاش الجهاز ف اوضتك بقى وشغل انا عايش مع حالى يبقى مش هتقدر تعمل اى حاجه من كل دا ولو قدرت يبقى مش هتقدر
تصمد عادى خلى الجهاز ف الصاله او اى اوضه بس بدون ما تقفل بابها

لقيت نفسك مش عارف تعيش كدا وزم جهازك ف اوضتك عادى بس لما تحس ان شيطانك حاضر يبقى يا اما تشغل القران الكريم او تقرا
شويه منه وياريت لو تحط مصحف فوق الشاشه قدامك اهو برضو حاجه كويسه
طبعا زهقتو انا عارف والموضوع طويل ولسه فيه كلام كتير بس جرب مش هتخسر حاجه

ودا ملف فيه كل حاجه خاصه ببرامج الاذكار والموس اوزاى تقدر تخلى جهازك حصن ليك ومعاك مش عليك

اه ونسيت حاجه مهمه اللى عندو حبوب ف وشه واللى ديمنا تعبان واللى مبيعرفش ينام غير بالنهار واللى دهره بيوجعه واللى حاسس ان الدنيا واقفه قدامه واللى مش عارف يعمل اى حاجه ف حياته صح يسئل نفسه كل دا من ايه وهوه يعرف
Mehsum Mehmud
المدير الــعــام
المدير الــعــام
Mehsum Mehmud

نوع المحمول : samsung S6 edge
ذكر
مستوى التقييم : 94
تاريخ الميلاد : 10/03/1985

مُساهمةموضوع: رد: نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟   نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Emptyالأحد يونيو 27, 2010 6:37 am

بارك الله فيك أخي على الموضوع الرائع و المميز

و عادة مشاهدة الافلام الاباحية مكنونة بالتربية و البيئة الذي يعيش بها الفرد

و أتمنى من كل شباب الاسلام و العالم

الامتناع عن هذه العادة الاكثر من سيئة

أشكرك جزيل الشكر على الموضوع القيم

تقبل مروري المتواضع

pale pale pale pale
مصطفى موبايل
عضو جديد
عضو جديد
مصطفى موبايل

مُساهمةموضوع: رد: نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟   نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Emptyالأحد يونيو 27, 2010 6:45 am

dream_cs4

أتشكرك عزيزي على الموضوع الرائع

و انا براي انو العادة السرية من طبيعة الانسان رب العالمين سمح للانسان بها لاستمرارية الحياة

بس عادة مشاهدة الافلام الاباحية بادت منتشرة بالاخص بكافي نت و الاطفال للاسف باتووو مطلعين على هل الامور من سن اقل 8 سنوات

و أتمنى من كل قلبي محاولة حجب هذة المواقع التي تسمح بمشاهدة الافلام الاباحية

alien alien alien alien
سامووو تل
عضو جديد
عضو جديد
سامووو تل

مُساهمةموضوع: رد: نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟   نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Emptyالأحد يونيو 27, 2010 6:54 am

dream_cs4

انا من راي المدير

و بحب اضيف أن فتح القنوات الممنوعة ضمن الدول العربية

هي من كبرى أسباب تفشي ظاهرة الافلام الاباحية

و شكرا لك على الموضوع القيم
الكركي تل
عضو جديد
عضو جديد
الكركي تل

مُساهمةموضوع: رد: نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟   نفسك تبطل تتفرج على افلام ابحايه وتوب عن العاده السريه ؟ Emptyالأحد يونيو 27, 2010 6:58 am

dream_cs4

elephant

على الموضوع الرائع جدااااااااااااااااااااااااااا

صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كل الارقام السريه لاجهزة الترومان
» اكتشف نفسك
» لا تبكى على نفسك
» كيف تحمي نفسك من الشيطان؟؟
» لاتبكي على حطام الدنيا وابكي على نفسك